Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

Polskie produkty w Le Bourget

W dniach od 20 do 26 czerwca 2011 roku na paryskim lotnisku Le Bourget (LBG/LFPB) odbywa się Międzynarodowy Salon Lotniczy "International Paris Air Show". Jest to już 49. edycja tej imprezy, dzięki czemu zyskała ona miano najstarszej i największej imprezy lotniczej na świecie. Paryskie pokazy odbywają się co 2 lata, na przemian z brytyjskim Farnborough International Airshow, a ich organizatorem jest obecnie grupa przedsiębiorstw francuskich, związanych z przemysłem lotniczym (GIFAS). Paris Air Show jest prestiżową imprezą komercyjną, na której zawierane są duże kontrakty pomiędzy firmami branży lotniczej i ich klientami. Do Le Bourget zjeżdżają zarówno producenci statków powietrznych i podzespołów jak również ich użytkownicy końcowi, tacy jak przedstawiciele sił powietrznych czy linii lotniczych. Ostatnie dni targów (sobota i niedziela) są również otwarte dla publiczności nie związanej z lotnictwem.

Początki tej imprezy sięgają roku 1908, gdy pierwsze samoloty zostały wystawione w czasie drugiego salonu samochodowego w Paryżu. Rok później, 25 września 1909 roku, otwarto pierwsze air show na terenie Grand Palais a do wybuchu I Wojny Światowej odbyły się jeszcze 4 takie wystawy. Ponownie impreza była organizowana dopiero w okresie międzywojennym w latach 1919-1938. Od roku 1924 imprezę zaczęto organizować co dwa lata. Początkowo w Paryżu swoje osiągnięcia prezentowały firmy francuskie ale już w 1924 roku swoje samoloty wystawiły Niemcy i Wielka Brytania. W latach 30. pojawiły się pierwsze maszyny z Polski - w 1930 roku prezentowany był PZL P.6, na którym pilot Bolesław Orliński zaprezentował bardzo wysoko oceniony pokaz pilotażu. Podczas 16. Międzynarodowego Salonu Lotniczego w 1938 roku wysokie oceny uzyskał prezentowany bombowiec PZL.37 Łoś, który uhonorowany został złotym medalem wystawy. Po II Wojnie Światowej pierwszy salon zorganizowany został w 1946 roku. Od 1949 wystawie zaczęły towarzyszyć pokazy lotnicze na lotnisku Orly, które  w 1951 roku zostały przeniesione na lotnisku Le Bourget. Od 1953 całość imprezy przeniesiono na lotnisko Le Bourget. W 1957 roku swoje samoloty po raz pierwszy zaprezentował Związek Radziecki a od 1961 na ekspozycji prezentowana jest także technika kosmiczna. W 1969 roku zaprezentowano samoloty pasażerskie Concorde i Boeing 747, cztery lata później pojawił się pierwszy produkt koncernu Airbus - model A300. W tym samym roku doszło do tragicznego wydarzenia - podczas pokazów lotniczych katastrofie uległ radziecki, pasażerski samolot naddźwiękowy, Tu-144. W 1975 roku w Le Bourget otwarto, przyległe do lotniska, Muzeum Lotnictwa i Astronautyki a w 1977 ogromne zainteresowanie wśród zwiedzających wzbudził przezroczysty, wykonany z pleksiglasu, Dassault Mirage F1. W 1983 roku na paryskim salonie pojawił się Boeing 747 z wahadłowcem kosmicznym Enterprise na grzbiecie. Chińska Republika Ludowa zaprezentowała po raz pierwszy swoje samoloty na salonie w 1985 roku a polskim akcentem tej wystawy była prezentacja samolotu PZL-130 Orlik. W 1989 roku wystawę zdominowały samoloty ze Związku Radzieckiego, pokazywane były MiG-29, Su-27, Su-25 oraz An-225 z radzieckim wahadłowcem Buran na grzbiecie (jeden z MiGów-29 uległ katastrofie podczas pokazów w powietrzu). Rok 1991 był rokiem zwycięstwa sił koalicji w wojnie z Irakiem dlatego podczas salonu prezentowano między innymi samolot F-117. W 1993 roku w Paryżu po raz pierwszy pojawili się wystawcy z Irlandii i Republiki Południowej Afryki. W 2005 roku po raz pierwszy zaprezentowano publicznie Airbusa A380 Super Jumbo natomiast podczas poprzedniej edycji imprezy (2009) obchodzono jubileusz 100-lecia istnienia Paris Air Show.

W tegorocznym salonie lotniczym udział bierze rekordowa liczba ponad 2100 wystawców z całego świata. Podczas imprezy prezentowane są maszyny wojskowe i cywilne, zarówno duże i małe samoloty pasażerskie jak i samoloty myśliwskie i transportowe, śmigłowce a także lekkie samoloty turystyczne. Na wystawie nie brakuje również polskiego akcentu - swoje produkty wystawia aż 3 producentów, ściśle związanych z Mielcem. Firma Aero AT z Mielca prezentuje na targach swój samolot turystczny AT-3, natomiast Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski z Bielska-Białej wystawiają, oblatany w Mielcu, wielozadaniowy samolot EM-11 ORKA, który w kwietniu tego roku otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Trzecim wystawcą promującym mielecki wyrób jest firma United Technologies Corporation, która na paryskiej wystawie prezentuje między innymi budowany w Mielcu śmigłowiec S-70i Black Hawk. Jest to jednocześnie debiut mieleckiej wytwórni jako producenta śmigłowców - zakłady lotnicze z Mielca kilkukrotnie prezentowały swoje produkty w Le Bourget, ale do tej pory były to jedynie samoloty (np. zaprezentowany w 1976 roku rolniczy samolot odrzutowy PZL M-15 Belphegor).

Na zdjęciu powyżej nowoczesny kokpit S-70i Black Hawk, poniżej jedna z opcji wyposażenia taktycznego śmigłowca. Obok maszyny zakładowy pilot testowy, szef pilotów programu S-70i -  Mike Skaggs. W tle szerokokadłubowy Boeing 777-300ER linii QATAR Airways.

 

Ta cykliczna impreza cieszy się bardzo dużym uznaniem producentów i użytkowników statków powietrznych, jednak mimo typowo komercyjnego jej charakteru, co roku na pokazy przybywa setki tysięcy osób chcących poznać najnowsze trendy w dziedzinie technologii, obejrzeć najnowsze produkty koncernów lotniczych a także podziwiać podniebne ewolucje pilotów i zespołów akrobacyjnych z niemal całego świata. Według danych organizatora ostatnią edycję imprezy w 2009 roku odwiedziło aż 380 tysięcy osob.

Mamy nadzieję, że udział polskich wystawców w tegorocznym salonie lotniczym w Paryżu zaowocuje podpisaniem kontraktów handlowych co przyczyni się do dalszego rozwoju sektora lotniczego w Polsce, czego im serdecznie życzymy.

 

Robert Wiech

 

PS. Bardzo dziękujemy Michaelowi Skaggs'owi za udostępnienie nam kilku zdjęć z tej imprezy. Thank you very much Mike for sharing your photos.