Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

Utrwalanie pamięci o polskim agrolotnictwie -zjazdy koleżeńskie

Po redukcji zakresu prac w usługach i dokonanej restrukturyzacji ZUA jak tez  zakończeniu produkcji samolotów rolniczych, znakomita większość pracowników odeszła z pracy w agrolotnictwie. Starsi na emeryturę, młodsi zatrudniali się w rożnych urzędach i przedsiębiorstwach lotniczych, a wobec dużego doświadczenia lotniczego i organizacyjnego byli poszukiwanymi pracownikami.

Praktycznie osiągnięcia polskiego przemysłu lotniczego w produkcji samolotów rolniczych i sukcesów w usługach przeszły do historii. Ale konieczność  utrwalenia tych osiągnięć i  wspomnień z ciężkiej i niebezpiecznej pracy dawały impuls do organizowania koleżeńskich spotkań. W 2005 r z inicjatywy byłych pracowników ZUA zatrudnionych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Zygmunta Mazana i Stefana Wekera postanowiono zorganizować spotkanie ludzi związanych z agrolotnictwem-konstruktorów, producentów, obsługą handlowo finansową , lekarzy, inspektorów  nadzoru a przede wszystkim załóg latających i obsługi technicznej.
 
20051022 agrolotnicy mazury_01

Na miejsce zjazdu wybrano hotel „Albert” w Starych Jabłonkach na Mazurach. W dniach 22/23 10.2005 spotkało się tam 178 osób z rożnych firm dotychczas konkurujących ze sobą ale poszło to w niepamięć i tu zrodziła się integracja środowiskowa. Powstał tez pewien schemat organizacyjny spotkań, który był stosowany przy następnych zjazdach.  Po dojeździe uczestników odbywało się ogólne spotkanie z wystąpieniami przedstawicieli działających firm i zaproszonych gości. Wieczorem spotykano się na  uroczystej kolacji integracyjnej  a następnego rana po śniadaniu trwała kontynuacja bezpośrednich kontaktów uczestników.

Kolejne zjazdy odbywały się co 3 lata.  W 2008 w Waplewie również na Mazurach , w 2011 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie a w 2014 w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w Szreniawie k Poznania. Wykorzystując doświadczenia z 1 zjazdu organizacją kolejnych zajmował się komitet złożony z 3 osób przy pomocy administracyjnej ze strony ZUA. Najważniejszym problemem było znalezienie sponsorów i uzyskanie niezbędnych funduszy. Ale jak dotychczas zawsze można było liczyć na wsparcie istniejących przedsiębiorstw agrolotniczych, instytucji lotniczych  jak też od różnych prywatnych miłośników lotnictwa.  Na każdym ze zjazdów uczestnicy i goście otrzymywali pamiątkowe znaczki oraz wydawnictwa wspomnieniowe. Ponadto na każdym ze zjazdów przygotowywano temat specjalny. I tak na zjeździe w Waplewie, w którym uczestniczyło ok 300 osób , motywem  przewodnim było 40 lecie pracy w Sudanie.  Przygotowana została książka poświęcona specyfice i historii pracy w tym kraju „Polskie skrzydła nad Sudanem” przygotowana przez Lesława Karsta oraz wystawa  kilkuset zdjęć z pracy w Sudanie jak też w innych krajach.
 
20110919 3 zjazd Kraków _00

Kolejny III zjazd odbył się 17/18 .09 2011 r. w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. W porozumieniu z Dyrekcją Muzeum utworzona została tu oddzielna wydzielona ekspozycja agrolotnicza, w której skład weszły znajdujące się już w Muzeum samoloty PZL 106 Kruk AR i M-15. Natomiast bezpłatnie przekazane zostały dla tej kolekcji przez PZL Okęcie i  ZUA , samolot PZL106 z serii prototypowej i An-2R, przez  Heliseco śmigłowiec Mi-2R, jak też przez Aerogryf pierwszy seryjny egzemplarz budowanego w Mielcu samolotu M20 Mewa, który wykonał ostatni swój lot do Krakowa  po zakończeniu resursu. Po dostarczaniu do Krakowa samoloty były zmontowane i wyposażone w urządzenia agrolotnicze przez wolontariuszy byłych pracowników ZUA.

Ważnym elementem zjazdu w Krakowie było odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej 68 agrolotnikom - ofiarom wypadków lotniczych do 2011 r ze wszystkich firm agrolotniczych  które wydarzyły się podczas lotów operacyjnych i przebazowań w Polsce i zagranicą. Tablica za zgodą dyrekcji Muzeum została umieszczona na „ścianie pamięci” i poświęcona w asyście pocztów sztandarowych Klubów Seniorów Lotnictwa.  Nie uwzględniono ofiar w wyniku wypadków komunikacyjnych czy chorób, których było ok 30 osób. Z okazji zjazdu wydano książkę  „Wspomnienia agrolotników”.
 
20141108 Szreniawa_02

Następny zjazd odbył się 8 i 9.11. 2014 r w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w Szreniawie k. Poznania. Na spotkanie w Szreniawie  zaprosił   dyrektor  Muzeum dr Jan Maćkowiak, który był gościem III Zjazdu w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.  Jest to wiodące w Polsce Muzeum rolnicze posiadające ponad 2000 muzealiów z zakresu  przetwórstwa i przemysłu rolniczego,  unikalne kolekcje maszyn żniwnych, ciągników w tym czynne lokomobile parowe. Zbiory przedstawiają też  tradycyjne i nowoczesne techniki rolnicze. Traktując samoloty  jako specjalistyczne maszyny rolnicze powstała tu największa w Polsce ekspozycja agrolotnicza, która została otwarta w czasie zjazdu.  W 2014 przypadała 50 rocznica powstania Muzeum i otwarcie ekspozycji i  zjazd były częścią obchodów jubileuszu Muzeum.

W Muzeum znajdował się już  samolot CSS-13 oraz PZL 101 Gawron jak  też  powypadkowy samolot M-15 Belphegor.  Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Wojewódzkiego zostały też zakupione od Zakładu Usług Agrolotniczych w Mielcu wycofane z eksploatacji samoloty AN-2, M-18 Dromader i PZL-106BR Kruk, od Heliseco śmigłowiec Mi-2R. a z Aeroklubu Krakowskiego samolot PZL-104 Wilga po resursie, którą . wyposażono  w urządzenia rolnicze.  
 
20141108 Szreniawa_03

Samoloty, poza zespołami An-2 odremontowanymi przez ZUA  były w złym stanie technicznym.  Wymagały napraw , usunięcia korozji, przepłótnień i malowania oraz uzupełnienia brakujących zespołów i urządzeń agrolotniczych. Największym wyzwaniem okazała się odbudowa zniszczonego M-15. Do prac przy naprawach i montażu samolotów, wyposażaniu w urządzenia rolnicze i  uzupełnień w kabinach  zaangażowani byli  wolontariusze,  byli pracownicy ZUA.
    
Jest to ekspozycja kompleksowa, prezentuje praktycznie wszystkie typy samolotów i śmigłowców produkowanych w Polsce i użytkowanych przez polskie przedsiębiorstwa  agrolotnicze. W sąsiadującym z ekspozycją plenerową pomieszczeniu prezentowane są podstawowe informacje o ich stosowaniu i sukcesach w eksporcie usług i sprzętu. Umieszczona jest również kopia tablicy pamiątkowej, poświęconej 68 ofiarom wypadków lotniczych, odsłoniętej w Krakowie w 2011 r.  umieszczono tez wiele zdjęć i filmów z pracy samolotów i śmigłowców w Polsce i na całym świecie. Trwające 2 lata prace zakończyły się w przeddzień zjazdu. Ekspozycja  będzie trwałym upamiętnieniem dla potomnych  tego złotego okresu w polskim agrolotnictwie.
 
20110919 3 zjazd Kraków _01

W zjeździe, największym z dotychczasowych uczestniczyło ok 340 osób. Osiągnięcia agrolotnictwa zostały docenione  wręczeniem mu fagi narodowej przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego podczas dni flagi narodowej w dn 2 maja 2014r  obok innych dziedzin polskiego lotnictwa znanych w świecie, która miałem przyjemność odbierać.  Flagę tą wraz otrzymanym listem przekazałem  Muzeum w Szreniawie.  Podczas zjazdu prezentowany był wiatrakowiec Zen -1   a jego załoga wyjaśniała specyfikę konstrukcji i technikę latania. Na jego wersji rolniczej z podwieszanym zbiornikiem i atomizerami  prowadzone są aktualnie próby zwalczania szkodników metodą biologiczną.

Wzorem poprzednich zjazdów jego uczestnicy otrzymali znaczek pamiątkowy, okazały medal okolicznościowy, książkę wspomnieniową „Polscy agrolotnicy na świecie” i bogaty ilustrowany folder -katalog ekspozycji z podstawowymi informacjami o agrolotnictwie-rozszerzający informacje podane na planszach. Otrzymali tez  informator o zbiorach Muzeum.

Gośćmi zjazdu była tez  delegacja przedsiębiorstwa agrolotniczego ENSA z Kuby, Jej szef Enrike Vijas podkreślił, ze ich działalność opiera się na  polskich samolotach  An-2 i M-18 i liczy na  dostawy nowych egzemplarzy przez  polski przemysł lotniczy.

Niezależnie od opracowań  wydawanych z okazji zjazdów również niektórzy uczestnicy kontraktów agrolotniczych wydawali własne książki wspomnieniowe  jak np. Kazimierz Domrazek- „Impresje spod cumulusa”, Stefan Weker „Podniebna ruletka”, Jerzy Bukowski-”Łut Szczęścia”, Remi Kaleta -”Latający włóczęga”, Wacław Kozielski -”Wspomnienia agrolotnika” (wierszem) itp. Ważną pozycją jest „Polskie agrolotnictwo”-prof Roberta Rowińskiego przedstawiająca zagadnienia historyczne, techniczne i organizacyjne. Książki te były rozpowszechniane podczas zjazdów i wzbogacały pamięć o niezapomnianych przygodach i trudnej i niebezpiecznej pracy agrolotników.

Można więc z czystym sumieniem powiedzieć, że nasze marzenia o upamiętnieniu materialnych pamiątek o naszej pracy, zachowanie egzemplarzy samolotów i śmigłowców na których pracowaliśmy a były wyprodukowane w Polsce, zostały spełnione i znalazły się pod opieką najważniejszych muzeów technicznych kraju. Podobnie sprawa upamiętnienia kolegów -ofiar wypadków lotniczych na odpowiedniej  tablicy została zrealizowana i będzie przypominać o niebezpiecznej pracy agrolotników.
 
Więcej informacji:
IV Zjazd Agrolotników w Szreniawie 8-9.11.2014
http://www.tmzm.mielec.pl/archiwum/kml/1411_09_4-zjazd-agrolotnikow-szreniawa.htm

MIG-17 (LIM-5) zaprezentowany po renowacji  podczas V Zjazdu Agrolotników, będzie stał na jednym z rond wyjadowych z Mielca
http://wicherski1.blogspot.com/2017/10/mig-17.html#more